Een presentatie voorbereiden

  📧
Een presentatie voorbereiden
Je bent er bijna Terug
Wat is jouw verhaal?
Begeleiding

Zó wordt het een succes

  • Peil de beginsituatie: wat weet de student al van deze taak?
  • Vraag de student om de opdracht zelf goed door te lezen: vraag daarna om een samenvatting in eigen woorden.
  • Licht de opdracht toe in hapklare brokken: wees duidelijk over de diverse onderdelen van de opdracht. 
  • Benadruk dan de kritieke onderdelen van de opdracht: leg uit waar de student op zal moeten letten.
  • Wees transparant en open: vertel welke beoordelingscriteria op deze opdracht van toepassing zijn.
  • Geef gelegenheid om vragen te stellen: spreek af op welke manier je terugkijkt op de opdracht. Wie neemt het initiatief?

Begeleiders info

De student:

  • heeft alle vragen beantwoord.
  • heeft korte, actieve zinnen gebruikt en is niet te formeel.
  • heeft feiten en/of bewijzen aangehaald bij de beantwoording van de vragen.
  • heeft de presentatie voorzien van een persoonlijke boodschap.
  • is voldoende specifiek geweest in zijn/haar bewoordingen (niet vaag of algemeen).

Houding tijdens de opdracht

De student:

  • heeft een proactieve en flexibele houding. 
  • kan inspelen op de behoefte en verwachtingen van de interne en externe klant.
  • past passende omgangsvormen toe.
  • toont een actieve en initiatiefrijke (werk-)houding.
  • kan schakelen tussen de verschillende werkomgevingen en werkzaamheden.
  • heeft inzicht in zijn rol binnen het gehele proces en kan situationeel communiceren.
  • overziet de consequenties van zijn handelen op korte termijn.
  • gaat discreet met gevoelige informatie om en voert zijn werkzaamheden zorgvuldig uit.
Situatie

Je wordt al onrustig bij de gedachte. ’s Avonds in bed lig je te piekeren. Je droomt over de zenuwslopende spreekbeurten tijdens je middelbare schooltijd. Een presentatie geven over je stage of een project: voor de meeste studenten best lastig. Wees niet bang; een goede presentatie geven kan iedereen. Het is vooral een kwestie van een goede voorbereiding en veel oefenen.

Deze opdracht bevat allerlei vragen die gaan over je ervaringen tijdens bijvoorbeeld een stage of project. Doe er je voordeel mee. Door de vragen te beantwoorden is het maken van de presentatie een makkie!

Wat moet je doen
  1. Infomeer bij je begeleider naar de eisen waaraan je presentatie moet voldoen. Stel vragen zoals:
    • Hoe lang moet de presentatie duren?
    • Houd ik de presentatie alleen of met een medestudent?
    • Wat moet ik allemaal regelen rondom de presentatie (uitnodigingen, locatie, benodigdheden)?
  2. Denk nog eens goed na. Wat heb jij precies gedaan? Wat zou je willen vertellen? Maak een basisopzet van de inhoud van je presentatie door de vragen te beantwoorden. Je komt bij de vragen door op ‘Opdracht afronden' te klikken.
Voldoende
  • Je hebt de inhoud voorbereid; je hebt alle vragen beantwoord.
  • Je voorbereiding is specifiek: dit betekent dat het past bij een bepaalde stage of project.
  • Je presentatie is een goede balans tussen feiten en een persoonlijke boodschap.
tot 60 min.
***
Alle leeftijden

Hoe ging het?

Opdracht gedaan? Top! Beantwoord de vragen die hieronder staan. We raden je aan om de vragen en je antwoorden te bespreken met je begeleider. Daarna kan je hem aan jezelf mailen.


Gebruik maximaal 140 tekens

Alle vragen ingevuld?

Je kunt de antwoorden mailen; een soort bewijs dat je goed op de opdracht hebt teruggekeken. Stuur de antwoorden altijd naar jezelf. Wil je jouw begeleider of anderen informeren? Je kunt meerdere e-mailadressen toevoegen.


Ja, ik verklaar dat ik deze opdracht ook daadwerkelijk heb uitgevoerd. Met andere woorden: ik heb deze opdracht gedaan. De vragen die ik zojuist heb beantwoord, vormen een goede weergave van mijn ervaringen. In een begeleidingsgesprek, ook als dit pas later bijvoorbeeld op school plaatsvindt, ben ik bereid om mijn antwoorden toe te lichten. Mijn werkbegeleider is op de hoogte gebracht van deze opdracht.