Alles kun je leren
Je bent er bijna Terug
Jong geleerd, oud gedaan
Schoonmaak

Zó wordt het een succes

  • Peil de beginsituatie: wat weet de student al van deze taak?
  • Vraag de student om de opdracht zelf goed door te lezen: vraag daarna om een samenvatting in eigen woorden.
  • Licht de opdracht toe in hapklare brokken: wees duidelijk over de diverse onderdelen van de opdracht. 
  • Benadruk dan de kritieke onderdelen van de opdracht: leg uit waar de student op zal moeten letten.
  • Wees transparant en open: vertel welke beoordelingscriteria op deze opdracht van toepassing zijn.
  • Geef gelegenheid om vragen te stellen: spreek af op welke manier je terugkijkt op de opdracht. Wie neemt het initiatief?

Begeleidersinfo

De student:

  • heeft zich op passende wijze op de stage voorbereid.
  • heeft de opdrachten stap voor stap uitgevoerd.
  • heeft de opdracht individueel afgerond, ook al is er tijdens de opdracht samengewerkt.
  • heeft de handelingen goed uitgevoerd. Eventuele foutjes of onvolkomenheden zijn binnen een aanvaardbare marge.
  • heeft de voorgeschreven onderdelen goed uitgevoerd, zich aan de criteria voor het verslag gehouden. In dit geval, het maken van een verslag over de sopstage.  

 

 

 

 

 

 

 

Houding tijdens de opdracht

De student:

  • heeft een proactieve en flexibele houding. 
  • kan inspelen op de behoefte en verwachtingen van de interne en externe klant.
  • past passende omgangsvormen toe.
  • toont een actieve en initiatiefrijke (werk-)houding.
  • kan schakelen tussen de verschillende werkomgevingen en werkzaamheden.
  • heeft inzicht in zijn rol binnen het gehele proces en kan situationeel communiceren.
  • overziet de consequenties van zijn handelen op korte termijn.
  • gaat discreet met gevoelige informatie om en voert zijn werkzaamheden zorgvuldig uit.
Situatie

Zelf aan de slag. Mouwen omhoog en wapperen met de handjes! Je kruipt in de huid van een schoonmaakmedewerker. Je doet de zogeheten sopstage.

Wat moet je doen
  1. Bereid je voor op je sopstage.
  2. Doe de sopstage op het afgesproken moment/de afgesproken periode.
  3. Reflecteer op de sopstage en op je verslaglegging door de vragen te beantwoorden.

Neem zelf het initiatief!

  • Neem zelf het initiatief om de sopstage in te plannen. Ga dus niet afwachten! Neem contact op met je begeleider en vraag wat de sopstage inhoudt. Waar moet je zijn? Hoe laat moet je er zijn? Wie is je contactpersoon? Hoe vind je die ? Welke kleren moet je aandoen? Wat kun je zelf al doen ter voorbereiding? Welke vragen heb jij nog meer?

Maak een keuze voor de manier van verslag leggen

Kies vooraf op welke manier je een verslag maakt van je sopstage. Je kunt kiezen uit:

  • Een videoverslag van maximaal 4 (vier) minuten in AVI of MP4 formaat. Overleg met je begeleider op welke manier je de video aanlevert (bijvoorbeeld door een linkje te sturen).
  • Een schriftelijk verslag voorzien van bijpassende foto’s. Lever je verslag in als pdf.

Doe de sopstage en maak het verslag

Je bent verplicht om jouw begeleider het verslag van jouw keuze te sturen. Je moet dit doen buiten deze Highway+ omgeving! Bijvoorbeeld per e-mail.
Reflecteer op de sopstage en de verslaglegging. Klik op ‘Opdracht afronden’ en beantwoord de vragen. 

Voldoende
  • Je verslag is compleet
  • hebt alle vragen volledig beantwoord.
  • Je antwoorden zijn specifiek. Wie er niet bij was, begrijpt toch wat je bedoelt.
  • Tijdens de opdracht heb je initiatief getoond. Bijvoorbeeld door vragen te stellen.
  • Tijdens de opdracht heb je goed samengewerkt, zonder gedoe of geklooi.
60+ min.
**
Alle leeftijden

Hoe ging het?

Opdracht gedaan? Top! Beantwoord de vragen die hieronder staan. We raden je aan om de vragen en je antwoorden te bespreken met je begeleider. Daarna kan je hem aan jezelf mailen.


Gebruik maximaal 140 tekens

Alle vragen ingevuld?

Je kunt de antwoorden mailen; een soort bewijs dat je goed op de opdracht hebt teruggekeken. Stuur de antwoorden altijd naar jezelf. Wil je jouw begeleider of anderen informeren? Je kunt meerdere e-mailadressen toevoegen.

Ja, ik verklaar dat ik deze opdracht ook daadwerkelijk heb uitgevoerd. Met andere woorden: ik heb deze opdracht gedaan. De vragen die ik zojuist heb beantwoord, vormen een goede weergave van mijn ervaringen. In een begeleidingsgesprek, ook als dit pas later bijvoorbeeld op school plaatsvindt, ben ik bereid om mijn antwoorden toe te lichten. Mijn werkbegeleider is op de hoogte gebracht van deze opdracht.